Recenzie: „Şoareci şi oameni” – John Steinbeck

“Nici un om nu cunoaşte adevărul în legătură cu ceilalţi. Tot ce poate să facă este să presupună că ei sunt asemeni lui” – John Steinbeck

soareci-si-oameni_1_fullsize

Fiind unul din marii clasici ai literaturii, John Steinbeck ajunge destul de târziu în biblioteca mea, cu mari regrete însă pentru că m-am privat de o porţie de lectură de calitate.

“Şoareci şi oameni”, o carte de o duioşie surprinzătoare, un fel de parabolă aş spune eu, este opera cu care Steinbeck a cunoscut succesul în 1937. E o carte de dimensiuni mici(155 pagini în ediţia 2013 a Editurii Polirom), simplă dar atât de complexă, care cuprinde un univers bine conturat pentru tema centrală, personaje exponenţiale şi un curs al naraţiunii bine trasat.

Pe fondul Marii Depresiuni din America anilor ‘30 apar în prim plan George Milton şi Lennie Small, muncitori sezonieri pe la fermele din California. Personajele lui Steinbeck, conturate în mod antitetic, sunt cele în jurul cărora se dezvoltă întreaga acţiune. George Milton, un tip isteţ, cu o minte ageră şi Lennie Small, înzestrat cu o minte nu prea dezvoltată însă cu un trup masiv şi o putere pe care nu ştie să o controleze. Prietenia dintre cei doi pare ciudată în ochii multora însă ceea ce îi ţine împreună sunt amintirile din copilărie, promisiunile făcute cu mult timp în urmă, sentimentul de apartenenţă şi visul comun pe care-l împărtăşesc, acela de a avea “locşoru’” lor. Visul american ca laitmotiv al acestei poveşti guvernează întreaga acţiune. Însă ce se întâmplă când nu mai ai loc în propriul vis? …Aparent, o tragedie!

E cel puţin surprinzător cum personajele din “Şoareci şi oameni” beneficiază, contrar aşteptărilor, de o involuţie, o degradare a stării lor din punctul de pornire al cărţii şi până la finalul ei, de la entuziasmul care le însoţea acţiunile spre realizarea dorinţelor şi până la renunţarea voită sau involuntară(în cazul lui Lennie) asupra acestora. Însă acestă involuţie nu ştirbeşte cu nimic măiestria cu care această poveste a fost scrisă, din contră, consider că i-a sporit valoarea prin deznodământul tragic pe care autorul l-a făurit celor doi. Povestea lui George şi Lennie poate fi povestea fiecăruia dintre noi, raportă la alte repere binenţeles, în idee că nu toate visele pentru care luptăm se şi realizează, uneori viaţa are un alt curs, geu de deviat, chiar dacă ne dorim şi încercăm acest lucru.

Povestea scrisă de Steinbeck îmi confirmă ceea ce cred cu tărie de mult timp, oamenii nu au nevoie de mult pentru a fi fericiţi, pentru a-şi găsi liniştea şi rostul. Dorinţele celor doi adeveresc aceasta percepţie, George dorea doar un locşor al lui(al lor), o mică gospodărie, animalele lor, grădina lor, să nu îşi mai risipească timpul şi munca pentru alţii, un locşor din care să nu mai fie alungaţi, să nu mai fie nevoiţi să plece. De cealaltă parte, Lennie e cu adevărat fericit când are prin preajmă vietăţi moi şi pufoase, numai bune de mângâiat, de aici şi legătura cu “şoarecii” din titlu.

John Steinbeck m-a impresionat prin limbajul folosit, simplu dar extrem de direct şi concis, prin acţiunea prezentată, simplificată astfel încât să dea o direcţie esenţială, şi prin mesajul clar, un fel de semnal de alarmă raportat la derapajele umane şi la tot ceea ce se poate întâmpla atunci când nu ţinem în frâu destinele proprii.

“Şoareci şi oameni” – John Steinbeck, 160 pagini.

Ediţie apărută la Editura Polirom, 2013, în colecţia “Biblioteca Polirom. Seria de autor John Steinbeck”. Traducerea din engleză: Dana Crăciun.

5 gânduri despre „Recenzie: „Şoareci şi oameni” – John Steinbeck